Kisah Nabi Ibrahim A.S Meminta Diperlihatkan Bagaimana Allah Menghidupkan Semula Makhluk Yang Telah Mati

 

Nabi Ibrahim A.S telah bertekad untuk memerangi syirik dan penyembahan berhala. Bagi mententeramkan hatinya serta menghilangkan keraguan yang mungkin mengganggu hatinya, Baginda memohon kepada Allah S.W.T agar diperlihatkan bagaimana Allah S.W.T menghidupkan makhluk yang sudah mati.

Baginda berdoa kepada Allah, "Wahai Tuhanku! Perlihatkanlah kepadaku bagaimana Engkau menghidupkan makhluk-makhluk yang mati".

Allah S.W.T menjawab doa Nabi Ibrahim A.S itu dengan berfirman, "Adakah engkau belum percaya akan kekuasaanku?"

Baginda lalu menjawab, "Bahkan aku percaya dan yakin. Akan tetapi aku memohon yang demikian supaya tenteram hatiku yang amat ingin menyaksikannya".

Lalu Allah memerintahkan Baginda mengumpulkan 4 ekor burung. Kemudian dicincangkan kesemuanya. Setelah itu, tubuh burung yang telah dicincang itu diletakkan di atas 4 puncak bukit yang letaknya berjauhan.

Kemudian Baginda diarahkan untuk memanggil burung yang telah dicincang tadi. Dengan izin Allah, datanglah burung-burung yang telah tercincang tadi kepadanya dalam keadaan sempurna seperti sebelum dicincang.


Dan (ingatlah) ketika Nabi Ibrahim (merayu dengan) berkata: "Wahai Tuhanku! Perlihatkanlah kepadaku bagaimana Engkau menghidupkan makhluk-makhluk yang mati?" Allah berfirman: "Adakah engkau belum percaya (kepada kekuasaanku)?" Nabi Ibrahim menjawab: "Bahkan (aku percaya dan yakin), akan tetapi (aku memohon yang demikian ialah) supaya tenteram hatiku (yang amat ingin menyaksikannya)". Allah berfirman: "(Jika demikian), ambilah empat ekor burung, kemudian kumpulkanlah olehmu (dan cincanglah semuanya). Setelah itu letakkanlah di atas tiap-tiap sebuah bukit sebahagian daripadanya. Kemudian serulah burung-burung itu nescaya semuanya akan datang kepadamu dengan segera". Dan ketahuilah sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.[Al-Baqarah:260]

https://quran.com/2/260?translations=20,39

Comments

Popular posts from this blog

Teguran Allah Kepada Nabi Daud A.S

Kisah Imam Syafie Dengan Imam Malik