Strategi Perniagaan Abdul Rahman Bin Auf

 

Abdul Rahman bin Auf adalah sahabat Rasulullah S.A.W. yang merupakan seorang jutawan yang dermawan. Sewaktu berhijrah ke Madinah beliau telah meninggalkan semua harta benda dan keluarga di Mekah. Setibanya di Madinah, Rasulullah S.A.W. telah mempersaudarakan beliau dengan Sa’ad Al-Ansari.

Sa’ad Al-Ansari telah menawarkan beliau dengan bermacam-macam benda seperti rumah, harta benda, bahkan isteri juga ditawarkannya. Bagaimanapun, beliau menolak kesemua tawaran tersebut dengan baik. Apa yang diminta oleh beliau hanyalah sedikit modal untuk memulakan perniagaan. Sa'ad Al-Ansari memeberikannya dan menganggapnya sebagai sedekah. Namun, Abdul Rahman bin Auf menolaknya dan berjanji akan memulangkannya.

Abdul Rahman bin Auf memulakan perniagaan di pasar Madinah. Pada masa itu, perniagaan di Madinah dikuasai oleh Yahudi. Beliau membeli unta dengan modal yang diberikan, kemudian menjualnya semula dengan harga yang sama ( Harga kos ). Kemudian beliau membeli lagi unta dan dijualkan dengan harga yang sama juga. Bagaimanapun, unta yang dijualnya tidak disertakan dengan talinya.

Begitulah seterusnya perniagaan yang beliau lakukan. Sehinggakan pada suatu hari, Madinah mengalami masalah kekurangan bekalan tali unta. Hasil penjualan tali unta inilah yang menjadikan Abdul Rahman bin Auf sebagai jutawan Islam di Kota Madinah sehinggakan tergugutnya ekonomi Yahudi ketika itu.

WallahuAlam...

Comments

Popular posts from this blog

Teguran Allah Kepada Nabi Daud A.S

Kisah Imam Syafie Dengan Imam Malik